Zderzaki i sprzęgi 1
Do ostoi pojazdu są przymocowane dwa sprężynujące zderzaki oraz urządzenia ciągłowe. Zderzaki służą do łagodzenia uderzeń oraz do utrzymywania należytej odległości pomiędzy wagonami, zaś urządzenia ciągłowe do łączenia wagonów między sobą oraz z lokomotywą i do przenoszenia siły pociągowej. Niekiedy stosuje się sprzęgi samoczynne, spełniające obydwie wyżej wymienione funkcje.
W długich wagonach mają zastosowanie urządzenia wyrównawcze, dzięki którym unika się nadmiernego ściskania sprężyn zderzaków przy przejściu wagonu po ciasnych łukach. W tego typu zderzakach ściśnięciu ulega najpierw sprężyna pomocnicza (9), po czym dopiero nacisk przechodzi poprzez tulejkę (5) na sprężynę (6).
1 - tuleja z tarczą zderzakową,
3 - pierścień zabezpieczający,
6 i 9 - sprężyny stożkowe,
12 - łożysko wyrównawcze.